logo-samandehi
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زندگینامه فرانس پوشکاش

زندگینامه فرانس پوشکاش

فرانس پوشکاش (به انگلیسی: Franz Beckenbauer)، معروف به “کاپیتان” و “کایزر”، یکی از بزرگترین بازیکنان و مربیان فوتبال آلمان است. او در ۱۱ سپتامبر ۱۹۴۵ در منطقه مونیخ، آلمان متولد شد.

پوشکاش به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دفاعی در تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. او به عنوان یک بازیکن استراتژیست و دارای مهارت‌های فنی برتر بر روی زمین شناخته می‌شد. او کار خود را در سال ۱۹۶۴ با باشگاه بایرن مونیخ آغاز کرد و پس از آن در تیم‌های دیگری مانند نیویورک کوزموس و هامبورگ بازی کرد.

فرانس به عنوان یکی از اعضای کلانترهای طلایی معروف بایرن مونیخ در دهه ۱۹۷۰ شناخته می‌شود که توانستند سه بار متوالی مسابقات جام حذفی اروپا (UEFA Champions League) را به دست آورند. پوشکاش همچنین در تیم ملی آلمان غربی حضور داشت و در جام جهانی ۱۹۷۴ موفق به کسب قهرمانی شد.

به عنوان یک مربی، پوشکاش همچنین دستاوردهای مهمی داشت. او به عنوان مربی تیم ملی آلمان غربی در جام جهانی ۱۹۹۰ به موفقیت دست یافت و تیم را به قهرمانی رساند. همچنین به عنوان مربی باشگاه‌های مختلفی همچون باشگاه بایرن مونیخ و باشگاه نیویورک نیکس هم فعالیت کرد.

پوشکاش به عنوان یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ فوتبال شناخته می‌شود و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان و مربیان در تاریخ این ورزش شناخته می‌شود.

زندگی در مجارستان :

سالهای اولیه :
پوشکاش در فرانس پورژلد در بودابست متولد شد و در کیس پست روستایی نزدیک این شهر پرورش یافت. امروز کیس پست در حوزه ی بوداپست است . او ده ساله بود که پدرش سر فرانس نام خانوادگیشان را به پوشکاش تغییر داد. تیم محبوبش آرسنال بود و در آغاز فوتبالش بازیکنان محبوبش تد دریک و ریکاردو زامورا بودند. او فوتبال حرفه ایش را با تیم آث کیس پست آغاز کرد جایی که پدرش نیز پیشتر در آن توپ می زد و در آن زمان مربی آن بود. او از اسم مستعار میکولوس کواش استفاده کرد تا سن پایینش (تنها ۱۲ سال داشت) مورد توجه قرار نگیرد. همبازی او در این تیم ژوزف بوژیک بود که بعد ها در تیم طلایی با او همبازی شد. او اولین بازی اش را برای کیس پست در نوامبر ۱۹۴۳ انجام داد.

کیس پس جایزه برتربن خط دفاع را در سال ۱۹۴۹ برنده شد و این تیم به سربازان مجاری تعلق گرفت و از آن پس با نام هان ود فعالیت کرد و از آن پس به بازیکنان درجات نظامی تعلق گرفت و پوشکاش به “مهاجم کبیر” ملقب شد. از آن پس هان ود برترین تیم مجارستان شد و بازیکنانی همچون سلطان ژیبور و ساندور کوشیس به این تیم ملحق شدند.
پوشکاش به هان ود کمک کرد تا پنج بار لیگ را ببرد و همچنین در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ و ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ به ترتیب با ۵۰ ، ۳۱ ، ۲۵ و ۲۷ گل برترین گلزن لیگ شد و در سال ۱۹۴۸ نیز برترین گلزن اروپا شد.

مجارهای مقتدر :
پوشکاش کار خود را با مجارستان در ۲۰ اگوست ۱۹۴۵ آغاز کرد و در پیروزی ۵-۲ برابر اتریش گلزنی کرد. او در ۸۵ بازی خود برای تیم ملی مجارستان ۸۴ گل به ثمر رساند. رکورد گلزنی ملی او شامل هت تریک برابر اتریش ، لوکزامبورگ ، و ۴ گل در پیروزی ۱۲-۰ برابر آلبانی می شود. با وجود سلطان ژیبور و ساندور کوشیس و ژوزف بوژیک و نادور هیدگ کوتی و فرانس پوشکاش نسل طلایی مجارستان طلوع کرده بود. این تیم توانست رکورد ۳۲ بازی ملی بدونت شکست را از خود به جای بگذارد.

در طی این حرکت آنها در بازیهای المپیک ۱۹۵۲ یوگسلاوی را در فینال هلسینکی ۲ بر صفر مغلوب کردند. پوشکاش در این مسابقات ۴ گل به ثمر رساند که یک از گلها شامل فینال می شود. همچنین آنها به انگستان دو بار درس فوتبال دادند. در ۱۹۵۳ آنها انگلیس را ۶-۳ شکست دادند و اولین تیم غیر انگلیسی بودند که این تیم را در ویمبلی مغلوب کردند. در ملاقات بعدی مجارها انگلستان را ۷ بر یک در بوداپست مغلوب کردند جایی که انگلیس سنگین ترین شکست تاریخ ملی اش را تجربه کرد. پوشکاش در هر کدام از این دو بازی دو بار گلزنی کرد. فوتبالی که مجارها بازی می کردند فوتبالی بود که ۲۰ سال به فوتبال هلندی معروف شد.
در سال ۱۹۵۳ آنها قهرمان اروپای مرکزی شدند. مجارستان قهرمانی را با ۱۱ امتیاز برد. پوشکاش این تورنمنت را با ۱۰ گل به پایان برد و بهترین گلزن این بازی ها شد و در بازی ایتالیا که در استادیوم المپیک بود و ایتالیا ۳-۰ مغلوب شد دو بار گلزنی کرد.

پوشکاش در جام جهانی ۱۹۵۴ در اولین مرحله ی بازیها ۳ گل به ثمر رساند. آنها کره جنوبی را ۹-۰ و سپس آلمان غربی را ۸-۳ دیفیت کردند. در مرحله ی بعدی با تکلی که ورنر لیبریش انجام داد پوشکاش مصدوم شد و تا بازی پایانی در مصدومیت به سر برد. پوشکاش در بازی یک چهارم برابر برزیل که به نبرد برن مشهور شد حضور نداشت اما بعد از بازی به عنوان یک تماشاگر بطری را به سر پینیه رو بازیکن بزریل پرتاب کرد یعضی اعتقاد دارند که این امر کار پوشکاش نبوده است.

پوشکاش در فینال جام جهانی ۱۹۵۴ برابر آلمان غربی قرار گرفت. هر چند که هنوز سلامت کاملش را بدست نیاورده بود. علیرغم این او چهارمین گلش را در این تورنمنت به ثمر رساند تا مجارستان ۶ دقیقه پس از شروع بازی به ثمر برساند و ژیبور نیز دو دقیقه بعد گل دیگری به ثمر رساند. به نظر می رسید که محبوبان پیش تورنمنت بتوانند قهرمانی را کسب کنند اما پیش از پایان نیمه اول آلمان غربی هر دو گل را پاسخ گفت و همه چیز از نو آغاز شد. با شروع نیمه دوم به نظر می رسید که مجارها بازی را از دستمرفته می دیدند و درست شش دقیقه پس از شروع بازی آلمان غزبی گل پیروزی را به ثمر رساند. دو دقیقه مانده به پایان بازی پوشکاش گل تساوی را یه ثمر رساند اما این گل به خاطر آفساید غیرقابل قبول واقع شد. مجارستان ۳-۲ باخت و رکورد بی شکستی نیز به پایان رسید …

افتخارات :

فرانس پوشکاش به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ فوتبال شناخته می‌شود و افتخارات بسیاری در طول دوران حرفه‌ای و مربیگری‌اش کسب کرده است. در زیر برخی از افتخارات مهم او آمده است:

به عنوان بازیکن:
۱٫ قهرمان جام جهانی ۱۹۷۴ با تیم ملی آلمان غربی.
۲٫ برنده مسابقات جام اروپا (یورو) ۱۹۷۲ با تیم ملی آلمان غربی.
۳٫ برنده جام جهانی باشگاه‌ها (کنفدریشن کاپ) در سه فصل مختلف با باشگاه بایرن مونیخ (۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۶).
۴٫ قهرمان بوندسلیگا (لیگ برتر آلمان) با تیم بایرن مونیخ در چهار فصل مختلف.

به عنوان مربی:
۱٫ قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰ با تیم ملی آلمان غربی.
۲٫ قهرمان جام اروپا (یورو) ۱۹۷۲ با تیم ملی آلمان غربی (به عنوان بازیکن-سرمربی مشترک).
۳٫ برنده جام UEFA (مسابقات باشگاه‌های اروپا) با بایرن مونیخ در سال ۱۹۹۶٫

این فهرست تنها برخی از افتخارات برجسته فرانس پوشکاش است و او دارای بسیاری دیگر افتخارات و موفقیت‌های حرفه‌ای و ورزشی در دوران بازیکنی و مربیگری خود است.

مربیگری :

فرانس پوشکاش پس از پایان حرفه بازیگری خود، به عنوان یک مربی فوتبال به فعالیت پرداخت. او دوره‌های مختلفی را به عنوان مربی تیم‌های مختلف اداره کرد. در زیر برخی از مهمترین اسناد مربیگری فرانس پوشکاش آمده است:

تیم ملی آلمان غربی:
– به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان غربی در دوره‌های مختلف حضور داشت. بزرگترین موفقیت او در این سمت، قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۰ بود.

تیم‌های باشگاه:
– پوشکاش به عنوان مربی تیم‌های مختلف فعالیت کرد. او به عنوان مربی تیم باشگاه بایرن مونیخ، باشگاه نیویورک نیکس و تیم ملی آلمان شرقی و غربی در دوره‌های مختلف فعالیت کرد.

موفقیت‌های مربیگری:
– توانست با تیم ملی آلمان غربی در جام جهانی ۱۹۹۰ به موفقیت دست یافته و این تیم را به قهرمانی رساند.

زندگینامه فرانس پوشکاش

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.